Úton útfélen találkozunk olyan írásokkal és jelentésekkel, amelyek az online kereskedelem előretöréséről szólnak. Ennek köszönhetően sokakban felvetődik az ötlet, hogy saját webáruházat nyissanak, illetve üzemeltessenek. Valóban az e-kereskedelem a fiatalok egyik karriercélja? Utánajártunk, mi szól mellette és ellene.
Érdemes áttekinteni, milyen trendek és folyamatok határozzák meg a hazai online piacot. A koronavírus megjelenése előtti éveket 15-20 százalékos éves bővülés jellemezte, ami hozzávetőlegesen megfelelt a régió átlagának. 2020-ban a járványhelyzet hatására a növekedés 45%-ra gyorsult, majd 2021-ben 32%-os növekedésről szóltak a hírek. Ez alapján kimondható, hogy az online kereskedelem a hazai gazdaság egyik legdinamikusabban fejlődő szegmense; a GKI Digital és az Árukereső kutatása szerint az online piac részesedése a teljes kiskereskedelemben 10,4%-ra nőtt.
De mit jelentenek ezek a számok egy induló vállalkozás számára? Egyértelműen látható, hogy a kereskedők számára jelentős hátszelet biztosít a tranzakciószámok növekedése még abban az esetben is, ha a legnagyobb szereplők egyre nagyobb piaci részesedést képesek uralni. Az újonnan létrehozott vállalkozások, illetve a kkv-szektor szereplői aligha képesek felvenni a versenyt az olyan versenytársakkal, mint az eMAG-Extreme Digital páros, viszont nem is ez a céljuk.
Érdemes látni azt is, hogy egy új webáruház elindításának költsége relatív alacsony más tevékenységekhez mérten. Nincs szükség jelentős befektetésre; a hardveres és szoftveres feltételek könnyedén biztosíthatók. Szükség van persze domain címre, tárhelyre, SSL tanúsítványra, egy teljes rendszerre, ami az online felületet és a termékkínálatot tartalmazza.
A bérelhető webáruház rendszerek havi szinten néhány ezer forinttól elérhetők, ez esetben már csak az a kérdés, milyen termékkínálatot tudunk biztosítani. Illetve nem szabad megfeledkezni a könyvelői, jogtanácsosi és egyéb költségekről sem.
Ezeken felül a marketingköltségek lehetnek rendkívül meghatározók. Minél többet fizetünk egy-egy új vásárlóért, vagyis minél magasabb marketing büdzsét költünk el egy megszerzett tranzakcióra, annál alacsonyabb profitra tehetünk szert. Sőt, veszteséget is elkönyvelhetünk, ha drága vagy nem hatékony marketingeszközöket alkalmazunk. Ezért nagyon fontos az analitikai eszközök használata, amely alapján forgalmi forrásokra lebontva elemezhetjük a vásárlások jellemzőit, illetve a csatornák eredményességét. E célt szolgálja az ingyenesen használható Google Analytics.
Sajnos tisztában kell lenni azzal is, hogy a marketingköltségek folyamatosan növekednek; egyes elemzések és kimutatások szerint éves szinte 10-12 százalékkal növekszik egy új vásárló elérésének költsége. Ez általános áremelést idéz elő, amit a gyenge forint árfolyamok tovább súlyosbítanak. Ez a magyarázata annak, hogy az online térben jelentős áremelkedéseket tapasztalhatunk az utóbbi időszakban.
Egyes felmérések szerint Magyarországon jelenleg 15-18 ezer aktív webáruház létezik, ugyanakkor érdemes látni azt is, hogy a 15 legnagyobb szereplő a teljes online forgalom 43%-át uralja. A kisebb szereplők érthető módon hátrányban vannak az olyan kereskedőkkel szemben, akik saját csomagautomata hálózatot képesek üzemeltetni, illetve a gyártói és beszállítói együttműködéseknek köszönhetően alacsonyabb árakat tudnak kínálni. Ennek ellenére a specializált tematikus webáruházak sikeressé válhatnak a folyamatosan növekvő online szegmensben.
KAPCSOLÓDÓ:
- Mi az a VPN és miért érdemes használni?
- Végre megjelent a Windows 11
- Játék a felhőben! Íme az Nvidia Geforce Now
- Online oktatás vs. hagyományos (kutatás)
- Autogén tréning a hatékonyabb tanulásért
- Mi az a blokklánc? A blockchain technológia meghatározása
- Mi az a kriptovaluta, hogyan működik és miért használjuk?